Hverdagen

I Blåmejsen arbejder vi med en fast struktur på stuerne. Hver stue arbejder ud fra en ugeplan, der er synlig ved stuerne, så man som forældre også kan følge med i, hvad der sker på stuen. I ugeplanen er der planlagt aktiviteter ift. temaer fra de styrkede læreplaner. Ugeplanen er med til at skabe genkendelighed og tryghed for børnene i deres hverdag, og aktiviteterne er planlagt, så de understøtter alle børns trivsel og udvikling bedst muligt.

I vuggestuen åbner vi fælles på én stue, hvor vi er sammen på tværs af stuerne indtil kl. 8.00. Herefter deler vi os på egne stuer. Om morgenen er der få aktiviteter f.eks. leg med klodser på gulvet, puslespil eller at læse bøger, så morgenen starter roligt, og der er god mulighed for at sige farvel til mor og far.

Kl. 8:30 spiser vuggestuen formiddagsmad, og herefter starter dagens aktiviteter op. Har man brug for en formiddagslur er der også mulighed for dette.

For at skabe tid og rum til fordybelse deles børnene i mindre grupper om formiddagen, og nogle gange også på tværs af stuerne/alder/køn, for at styrke samarbejdet på tværs af stuerne, samt relationerne til både børn og voksne.
Vi er glade for at være udendørs, så i vuggestuen er der faste turdage og udedage. Vi bruger både vores legeplads, men benytter også nærområdet til gode naturoplevelser.

I vuggestuen spiser alle børn frokost, som vores køkkendame har tilberedt, og herefter puttes børnene til lur. I vuggestuen sover de mindste børn i krybber/barnevogne i vores krybberum, mens de ældste vuggestuebørn sover på madrasser, på en sovestue. De børn som er vågne i middagsstunden er på “oppe”-stuen.

Omkring kl. 14.00 deler stuerne sig ud på egne stuer igen og går i gang med at spise eftermiddagsmad. Efter vi har spist vil der være små aktiviteter på stuerne eller leg på legepladsen. Vi lukker gerne ude på legepladsen lige så snart vejret tillader os det.

I børnehaven åbner vi på Skoven, hvor der løbende frem til kl. 8.45 er mulighed for at spise formiddagsmad - i daglig tale kalder vi det frugtcafé.

Klokken cirka 7.45 åbner Savannens stue op, og der vil være mulighed for at lege på begge stuer. På stuerne vil der være små aktiviteter som f.eks. puslespil, bøger, togbane mv. så dagen starter roligt.

Kl. 9 er der samling på både Savannen og Skoven, hvor dagens aktiviteter og andre relevante ting gennemgås, og gerne med visuel understøttelse. Herefter starter dagens aktiviteter, og ligesom i vuggestuen er fokus også på at dele børnegrupperne op i mindre grupper for at skabe rum til fordybelse og nærvær.

Kl. 11 spiser vi frokost i på stuerne (ældstegruppen spiser i vores alrum med en voksen) og derefter går vi på legepladsen. Vi bruger vores legeplads meget i børnehaven, og er ude minimum en gang om dagen. Vi er fast ude i tidsrummet 12-13.45 hver dag. Har man brug for en middagslur er der også mulighed for dette.

Når vi har spist frugt kl. 14 vil der være forskellige aktiviteter på stuerne samt plads til leg. Vi forsøger at tilbyde forskelligartede aktiviteter, hvor der både er mulighed for ro og fordybelse samt til når behovet er til mere bevægelse.

Fra klokken cirka 16.00 er vi i børnehaven sammen med vuggestuen, og ynder gerne at slutte dagen af på legepladsen, hvis vejret tillader os det.